Veelgestelde vragen
Hier vindt je de meest gestelde vragen onderverdeeld per onderwerp.
Staat jouw vraag er niet tussen of heb je andere vragen? Stel ze gerust aan onze klantenservice. Dit kun je doen via e-mail, telefoon en ons contactformulier. Hieronder lees je de meest gestelde vragen inclusief antwoorden.
Bestellingen
1. Wanneer kan ik mijn bestelling verwachten?
De bloembol is een seizoensgebonden natuurproduct en kan daarom niet het gehele jaar door verzonden worden. De voorjaarsbloeiers versturen wij vanaf september t/m december en de zomerbloeiers versturen wij vanaf medio februari ongeveer half juni, zodat je ze op tijd voor de plantperiode in huis hebt. Na het plaatsen van je bestelling laten wij zo snel mogelijk weten wanneer de producten worden geleverd en zijn deze te volgen via track & trace.
Vanaf medio februari worden de zomerbloeiende bloembollen en vaste planten uitgeleverd. Zo kun je er ook voor kiezen om de knollen en bollen voor te trekken in pot. De bloembollen zijn al eerder te bestellen (pre-order) zodat je ruime keuze hebt!
Let op! Ben je niet thuis tijdens de bezorgen? Vanaf 1 juli laat PostNL geen papieren briefje meer achter. Via e-mail- en pushnotificaties in de PostNL-app kun je zien waar je pakket bezorgd is. Ook kun je altijd via track & trace controleren waar jouw pakket is.
2. Waarom worden de voorjaarsbloeiende bloembollen pas in september geleverd?
Het groeiseizoen van de voorjaarsbloeiende bloembollen loopt tot 1 juli. Hierna worden de bloembollen gerooid en verwerkt door de beste kwekers. Zij drogen de bloembollen en sorteren deze ook op maat en geschiktheid, opdat alleen de beste bloembollen in je tuin terechtkomen. Als dit hele proces is afgerond, worden de bloembollen bij ons afgeleverd en geproduceerd. Dit is een tijdrovend proces en duurt tot ongeveer september, vervolgens verwerken wij de bestellingen om te versturen.
3. Ik krijg mijn bestelling slechts deels geleverd, waarom is dat?
Als je in de pre-order periode (januari/februari) zomerbloeiers én (Wax) Amaryllisbollen of overige producten tegelijk bestelt, kan het zo zijn dat je niet je gehele bestelling in één keer ontvangt, je betaalt echter maar één keer verzendkosten (indien verzendkosten van toepassing zijn). De zomerbloeiende bloembollen worden in dat geval later geleverd: vanaf de tweede helft van februari, afhankelijk van de weersomstandigheden. De (Wax) Amaryllisbollen en overige producten zijn direct leverbaar.
4. Ik wil een pakketje bloembollen als cadeau naar een ander adres sturen. Kan dat?
Het is zeker mogelijk om een pakketje te versturen naar een ander afleveradres. Je hoeft alleen het juiste afleveradres in te vullen. Je kunt eventueel een ander factuuradres invullen, maar wij versturen nooit facturen of betaalgegevens naar het afleveradres. Zorg ervoor dat je je eigen e-mailadres invult, daar ontvang je de factuur.
5. Ik wil het pakketje naar een ander land sturen is dat mogelijk?
Het is ook zeker mogelijk om een pakketje te versturen naar een ander land dan waar je zelf woonachtig bent. Let er dan op dat je op de juiste webshop bestelt. Klik op het juiste vlaggetje rechts bovenaan deze pagina. Voor pakketten binnen de Europese Unie (buiten Benelux, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk) bestel je op www.qfbgardening.eu. Voor pakketten naar Duitsland of Oostenrijk bestel je op www.qfbgardening.de. Voor pakketten naar het Verenigd Koninkrijk bestel je op www.qfbgardening.co.uk. Voor pakketten naar de Verenigde Staten, Canada, Noorwegen of Zwitserland bestel je via www.qfbgardening.com.
6. Hoe kan ik mijn kortingscode gebruiken?
Heb je een kortingsbon van QFB Gardening die je wil gebruiken bij je bestelling? Dit is mogelijk in het winkelmandje. In het winkelmandje is een veld te vinden met de tekst 'Vul kortingscode in...' om de gewenste kortingscode in te vullen.
LET OP! Een kortingscodes kun je alleen toepassen als er aan alle voorwaarden voldaan is, zoals een bepaalde categorie, geldigheidsduur en de minimale orderwaarde. Per bestelling kun je één kortingscode gebruiken.
7. Mijn kortingscode werkt niet, wat nu?
Controleer als eerste de voorwaarden van de kortingscode. Voldoet het bedrag van jouw bestelling aan de minimale orderwaarde? Bekijk of de kortingscode geldig is op een bepaalde categorie en of de producten in jouw winkelwagen hieronder vallen. Het is ook mogelijk dat de einddatum van de kortingscode verstreken is. Is de kortingscode nog wel geldig en kloppen de producten met de voorwaarden, maar doet de kortingscode het nog steeds niet? Neem dan contact op met de klantenservice.
8. Kan ik een kortingscode nog toevoegen na het plaatsen van een bestelling?
Helaas is het niet mogelijk om een kortingscode later toe te voegen en te verrekenen na het plaatsen van een bestelling. Ook de klantenservice kan je hierbij niet helpen. Uiteraard kun je de kortingscode (indien geldig) wel weer gebruiken bij een volgende bestelling.
Betalingen
Klarna
1. Waarom ontvang ik betaalherinneringen, terwijl ik al betaald heb?
Neem hiervoor contact op met Klarna. De klantenservice van Klarna helpt je graag verder.
2. Waarom wordt mijn Klarna bestelling afgekeurd?
Klarna bepaalt middels een kredietcheck of je achteraf kunt betalen. QFB Gardening heeft hier geen invloed op. Het kan zijn dat jouw bestelling door deze kredietcheck wordt afgewezen, in dat geval zal je een annulering terugkrijgen nadat je op "bestelling afronden" hebt geklikt. Bij vragen kunt je contact opnemen met Klarna via:
Internet: www.klarna.com
Telefonisch: 020-8082852
Klantgegevens
1. Ik heb een account aangemaakt maar kan niet inloggen. Hoe kan dat?
Het kan zijn dat het wachtwoord of gebruikersnaam verkeerd is ingetoetst of dat Caps Lock op het toetsenbord aan staat. Ook kan het zijn dat het wachtwoord nog niet heeft geactiveerd is. Deze kun je nogmaals activeren via de toegestuurde link in je e-mail. Ga naar 'mijn account' en klik op 'wachtwoord vergeten?' om een het wachtwoord (opnieuw) te activeren. Heb je het bovenstaande geprobeerd, maar lukt het inloggen nog steeds niet? Neem gerust contact met ons op. Dit kan via het contactformulier en/of telefonisch.
2. Mijn huidige wachtwoord werkt niet meer. Wat kan ik nu doen?
Je kunt een nieuw wachtwoord aanvragen via 'mijn account' bij 'wachtwoord vergeten?'. Er wordt een nieuwe activatielink naar je e-mailadres verstuurd. Je kunt nu een nieuw wachtwoord invullen.
3. Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Je gegevens worden door ons vertrouwelijk behandeld. We zullen je gegevens nooit aan derden verstrekken.
Wil je meer weten, lees dan onze privacy policy.
Keurmerken
1. Ik zie het Trusted Shops keurmerk op de website staan, wat houdt dat in?
Het Trusted Shops keurmerk geeft aan dat het bedrijf in kwestie is doorgelicht door de juridische experts van Trusted Shops om zeker te weten dat gecertificeerde webshops echt veilig en betrouwbaar zijn en goede service bieden.
Daarnaast verzamelt Trusted Shops reviews van klanten. Zo kun je altijd zien wat anderen van QFB Gardening en haar producten vinden.
Wil je meer weten over het Trusted Shops keurmerk? Klik dan hier.
2. Waar kan ik een review achterlaten?
Klanten die een bestelling hebben geplaatst kunnen feedback geven. Na het plaatsen van je bestelling ontvang je een email, hierin wordt gevraagd om een review te geven over onze webshop. Je kunt alle reviews die we tot nu toe hebben ontvangen bekijken via de volgende link: QFB Gardening reviews.
Wil je meer informatie over de reviews van Trusted Shops en hoe je een review achter kunt laten? Klik dan hier.
3. Ik zie dat de webshop gecertificeerd is door Thuiswinkel waarborg, wat houdt dat in?
Een Thuiswinkel waarborg certificering geeft aan dat de webshop een veilige shop is die eerlijk handelt. Een gecertificeerde webshop heeft een strenge certificering ondergaan op het gebied van wet- en regelgeving, veiligheid en financiële stabiliteit.
QFB Gardening is al sinds december 2016 gecertificeerd door Thuiswinkel waarborg en heb je daardoor de zekerheid dat je zonder risico en zorgen een bestelling kunt plaatsen.
Wil je meer weten over Thuiswinkel waarborg? Klik dan hier.
Bloembollen
1. Wanneer kan ik mijn bloembollen het beste planten?
De belangrijkste stelregel is dat je de voorjaarsbloeiende bloembollen in het najaar plant, vóórdat er langdurige nachtvorst aanbreekt. De zomerbloeiende bloembollen plant je het voorjaar pas weer ná de vorst (Na IJsheiligen, ongeveer vanaf half mei).
2. Hoe plant ik bloembollen?
Zorg dat de puntige zijde omhoog wijst en de platte zijde (de wortelkrans) naar beneden. Deze wijze van planten zorgt ervoor dat de bloembollen gelijkmatig opkomen. Als je de bloembollen in de grond strooit, bloeien ze ook, maar kunnen ze wat ongelijkmatiger opkomen.
3. Wat is de plantafstand en de plantdiepte van bloembollen?
De makkelijkste regel die over het algemeen geldt, is:
Plantafstand: 2 x de bolbreedte/bolgrootte afstand houden.
Plantdiepte: 2 x zo diep planten als de bolgrootte/bol hoog is.
Klik hier voor een uitgebreide plantinstructie of blader door onze digitale brochure voor plantinstructies en bloembollen.
4. Wanneer kan ik zomerbloeiers planten?
Wij adviseren om de zomerbloeiers te planten zodra er geen kans meer is op vorst: na IJsheiligen, vanaf ongeveer half mei. De temperatuur van de grond moet gemiddeld 13 °C zijn. Wanneer je de zomerbollen eerder plant, bestaat de kans dat de bollen gaan rotten omdat deze niet actief groeien. Uiteraard kun je wel kiezen om de zomerbloeiers eerder te planten op pot en voor te trekken (forceren) onder de juiste omstandigheden.
5. De zomerbloeiende bloembollen moeten worden geplant ná IJsheiligen, wat houdt dat in?
IJsheiligen is een van de oudste en bekendste begrippen uit de volksweerkunde. De eerste berichten van IJsheiligen dateren uit het jaar 1000. De heiligen St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifatius vierden hun naamdagen op de achtereenvolgende 11, 12, 13 en 14 mei. Temperatuurveranderingen kunnen je bollen en knollen veel schade aanrichten. Na half mei neemt de kans op nachtvorst af. In dat opzicht markeren de IJsheiligen meestal de overgang naar een periode met meer zomers weer. Het is dus niet verstandig je zomerbloeiers voor die tijd al naar buiten te verplaatsen. Als de plantjes eenmaal in de vorst gestaan hebben is het waarschijnlijk te laat om ze nog te redden.
6. Hoe kan ik de zomerbloeiende bloembollen voortrekken in een pot?
Vanaf eind februari kunnen veel zomerbloeiers, zoals de knolbegonia´s binnen al in potten geplant worden. Op een lichte plek en bij een temperatuur tot circa 18 graden Celsius begint de groei. Vanaf half mei kunnen de potten naar buiten, of kunnen de planten in de volle grond gezet worden. Door het voortrekken van zomerbloeiers wordt bereikt dat bij de aanplant na half mei al gelijk hele planten buiten aangeplant kunnen worden, in plaats van de anders nog kale bollen of knollen.
7. Ik heb zomerbloeiende bloembollen en vaste planten binnengekregen, maar het is te vroeg om te planten (februari/maart/begin april). Hoe kan ik de bollen het beste bewaren?
Het is belangrijk om deze producten uit de doos te halen bij ontvangst. Deze levende producten hebben zuurstof nodig. Bewaar de bollen en knollen in een schuur of garage, op een donkere en koele plek. Zorg wel dat ze niet op de tocht staan, om uitdroging te voorkomen. Je kunt de zomerbloeiers ook binnen voortrekken in een pot vanaf half februari. Vanaf mei (na IJsheiligen half mei) kun je de zomerbollen en - knollen buiten planten. Wij adviseren je te planten vóór de langste dag (21 juni). Vaste planten zijn vaak winterhard en kun je al eerder planten.
8. Kunnen bloembollen ook in potten worden geplant?
Veel bloembollen kunnen uitstekend in potten worden geplant. Let vooral goed op dat de pot goed kan draineren (bijvoorbeeld door een gat in de bodem). Een dag vol met water en de bollen starten al te verrotten, dus drainage moet goed zijn. De potten moeten wel worden beschermd tegen de vorst. Je kunt dan bijvoorbeeld stro of noppenfolie om de pot doen of je zet de potten binnen in de schuur om na de vorstperiode weer buiten te zetten.
In ons assortiment vind je veel soorten die geschikt zijn om op potten te planten.
9. Hebben de bloembollen nog speciale grond of bemesting nodig?
Bloembollen groeien en bloeien eigenlijk op elke grond, zolang de grond maar wel draineert. Bemesten is het eerste jaar zeker niet nodig, omdat een bloembol alle groeistoffen bij zich draagt. Voor bloembollen die je plant voor verwildering geldt dat je na de bloei wel wat moet bijmesten. Voor een uitgebreidere omschrijving, lees onze plantinstructie.
10. Moet ik de bloembollen water geven na het planten?
Als je de bollen plant in licht vochtige grond hoef je geen water te geven. Je kan wel water geven om de grond wat mee aan te drukken, maar dit kun je ook gewoon met de hand doen.
11. Kan ik de bloembollen in de grond laten staan en komen deze dan volgend jaar weer op?
Veel bolgewassen zijn geschikt om te verwilderen, echter niet alle. Voor jouw hebben wij een selectie gemaakt met de beste en mooiste soorten die zeer geschikt zijn voor verwildering.
Voor een uitgebreide uitleg en werkwijze kijk je in onze plantinstructie.
12. Kan ik de bloembollen bewaren en deze op een later moment planten?
Wij sturen je bloembollen op het meest geschikte moment om te planten. Om de premium kwaliteit te bewaken, is het dus het beste dat je ze zo snel mogelijk na ontvangst plant. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kun je de bloembollen tijdelijk bewaren op een droge en koele plaats, bijvoorbeeld in je garage of kelder. Controleer regelmatig of er door de hoge luchtvochtigheid geen schimmel op de bollen groeit. Is dit het geval, dan kun je het beste de bloembollen even drogen en dan direct planten. Laat de bollen nooit in een dichte doos zitten.
13. Op welke manier kan ik bloembollen beschermen tegen herten en knaagdieren?
Het is bekend dat herten en knaagdieren sommige bolgewassen niet kunnen weerstaan. Er zijn echter nog genoeg bolgewassen waarvan ze de smaak niet kunnen waarderen.
14. Ik woon in een warm klimaat. Moet ik mijn bloembollen een koude periode geven voordat ik ze plant?
Bloembollen hebben een koude periode nodig om te kunnen bloeien. In de meeste gebieden gebeurt dit ’s winters op natuurlijke wijze onder de grond, maar je kunt de bloembollen ook in de koelkast of op een andere koele plek bewaren. Je dient de bloembollen daar dan wel 6 tot 8 weken te bewaren, om ze zo kunstmatig hun koude periode te geven. Na die tijd kun je de bloembollen planten en verloopt het precies zoals in gebieden met een koudere winter.
15. Het heeft gesneeuwd en de bloembollen zijn al gegroeid. Kan dit kwaad en bloeien deze bloembollen nog wel?
Dit is zeker geen probleem. De sneeuw isoleert juist tegen de vorst en zal jouw bloembollen daarom uitstekend beschermen. De bloembollen zullen niet alleen geen vorstschade hebben, maar ook nog eens eerder bloeien dan bloembollen die sneeuwvrij zijn gehouden.
Vaste planten
1. Kunnen vaste planten de grond in als het nog vriest?
Vaste planten zijn vaak winterhard en kunnen geplant worden als er nog kans is op (nacht)vorst.
Klachten
1. Hoe kan ik een klacht indienen?
Je kunt je klacht indienen op onze website via het contactformulier, of via een e-mail naar info@qfbgardening.com, of telefonisch via +31 252 258 242. Onze klachtenregeling kun je in onze algemene voorwaarden vinden.
2. Hoe verloopt de klachtenprocedure?
Na het indienen van een klacht zal de klachtencommissie binnen 14 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangen, een inhoudelijke reactie geven. Als de klacht om een langere verwerkingstijd vraagt, zal QFB Gardening je binnen de termijn van 14 dagen antwoorden met een indicatie wanneer je een volledig antwoord kunt verwachten.
3. Geschillencommissie Thuiswinkel
Mocht een klacht onverhoopt niet in onderling overleg niet kunnen worden op gelost of ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht? Dan kun je het geschil voor leggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel. Dit kun je eventueel doen via de website sgc.nl.
Tevens kun je je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform.